Viral kampanjefilm om ADHD

Formål ADHD Norge ønsket å belyse fenomenet maskering – hvordan personer med ADHD ofte skjuler eller undertrykker symptomer for å passe inn. Målet var å øke forståelsen og skape gjenkjennelse, både blant dem som lever med ADHD og hos befolkningen generelt. Kampanjen skulle bidra til større åpenhet og innsikt i hvordan maskering preger hverdagen for mange. Prosess Ellevill Produksjon utviklet konsept og manus i tett samarbeid med ADHD Norge. Regien ble gjort av Bendik Antonsen, ny regissør i Ellevill, som ønsket å kombinere humor, rytme og filmatiske virkemidler med et tydelig emosjonelt alvor. – Filmen er maskert som filmatisk, leken og humoristisk, med en god del sjangerblanding for å skape driv og rytme. Men tettere på ligger det et ulmende alvor, som viser hvordan maskering av ADHD kan påvirke den enkelte, forteller Antonsen. Ved å bruke gjenkjennbare situasjoner og et høyt tempo i klipp og fortelling, ble filmen designet for å treffe publikum emosjonelt – og samtidig formidle et komplekst budskap på en tilgjengelig måte. Løsning Resultatet ble en kampanjefilm som både underholder og opplyser. Den formidler hvordan maskering kan føles fra innsiden, og gir et nytt perspektiv på ADHD. – Vi ønsket å formidle et komplekst tema på en måte som treffer. Ellevill har laget en film som får deg til å føle – men også forstå. Og resultatene er jo helt fantastiske, sier kommunikasjonsansvarlig Therese Dahl i ADHD Norge. Filmen fikk umiddelbart stor spredning. Etter bare to døgn hadde den over 500 000 visninger, nær 10 000 engasjementer, og var delt organisk over 2500 ganger. Kommentarfeltene fylles av unge mennesker som kjenner seg igjen – også utenfor Norge.

Kunde

ADHD Norge

LeveranseR

Konsept, manus og filmproduksjon

ÅR

2025

regissør

Bendik Antonsen